El Nani Salata el fasea, con altri caretieri, el servissio dalla stassion ai forni.
A un certo punto è corsa voce che i le rimoderna invesse i l’ha demolido [il cementificio].
Posso descriverghere come se demolisse na torre de quele lì.
I fasea senza rovinar le case vicine. Andava su tre operai, ghera mezo paese là a vardar tuti in ansia perché effettivamente l'era pericoloso; i ‘ndava
su 5-6 metri, ai piedi di questa ciminiera e i cominciava a togliere un mattone
e i ghe meteva il mattone di legno forato pien de grasso, n'antro, n'antro, n'antro
finchè più de mezo l’era de legno i ghe metteva benzina e grasso e i ghe dava
fuoco.
Eccolo, eccolo, eccolo! A un certo punto la ciminiera l’à comincià a ondeggiare e la sa sgretolà e lè cascà tuto ai piè, senza danneggiare le case vicine; e nessun ha fotografà quela scena lì.
Pecà, l’era notevole.
Mi era garzon da ‘na botega di ferramenta, i Grassioli, ghera la transumanza della
vacche, i vegneva da Mantova e i ‘ndava su a Erbezo nelle malghe. L’era un
valore parchè le costava.
Mi dovea andar là un’ora prima dell’apertura, el me
iutava anca Grassioli e se metea fora un tavolo più grande de questo. Se metea
fora le ciocche (i campanacci). L’era na rarità ma ogni tanto el vendea un concerto e l’era 'na
festa. Le vacche erano una cinquantina.
Na veceta che l’era là sull’attenti quando passava
la transumanza la gavea dei baratoli e un badile e l’andava a tor su el
concime, la le vendeva dopo … la meteva el cartel fora, no se butava niente.
Anca i matoni de le ciminiere del cementificio ... .
Ghera na montagna de matoni, i era abbastanza rari
e cosa i ha fato … in Cantarane ghera na
fabrica … mi gò sempre avù curiosità … quei matoni là li vedea partire … ghera
una fabbricante tedesco, Bolig, di stufe
a legna e con quei matoni i andè avanti un par de ani.
I era matoni de alto valore.
Non ghè nessuna
traccia, dei forni, ghè solo l’entrata … oltre la fontana del Borgo … dove ghè
Gozzi … ghera na montagna de matoni … uno spetacolo!
Tornando a le miniere de Rosso Verona che era su dove
ghè il ristorante La fornace. Me ricorda, ero buteleto, ghera un piazzale
enorme e se sentiva solo el rumore degli scalpelli.
Par mover le piere: ghe ciamavimo le binde che le
alsava cento quintali e dopo i gavea dei carri bassi, con le ruote piccole e
tozze. I le caricava con le binde. Ghera la strada comunale che scendeva da le miniere e i caricava 100 e 100 quintali e vagoni i partiva per la stassion de Porta Vescovo.
Ghera de quei che i partiva da Genova per l’America.
L’era ‘ndà a Genova e Moracela, l’era un tipo che
ghe piaseva el bicer, incredulo:
”Ma dai ... in America - l’ha dito - savio cossa el vien costar!”
Uno de i me zii l’à assistido al carico e allo scarico delle navi a Genova.
Me sio el savea che spendevano zero perché le piere le era la miglior zavorra che le
navi potessero imbarcare. Le ghe dava stabilità.
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